måndag 30 maj 2016

Om att odla bakterier och rädda världen i åk 8

"Ni är före er tid där i skolan. Roligt att ni håller på med sådant" - Ungefär såhär sade Kim Yrjälä som är mikrobiolog och forskar på biocentret i Vik i Helsingfors, då jag ringde honom nyss för att fråga om elever i åk 8 skulle få kontakta honom med frågor de behöver svar på i projektet "Lähiympäristöni - miten se voi?". Han blev mycket intresserad då han hörde att vi sysslar med mikrober i projektet. Man vet ännu för litet om mikrobernas betydelse, både för miljön och människornas hälsa, men forskning är på gång, bland annat just i Vik.


I det här projektet i biologi, kemi och finska, lär sig åttorna bl.a. skriva riktiga labbrapporter, kontakta någon främmande person för att ställa frågor på finska, kartera lavar på trädstammar, använda Excel, samt hålla en egen lektion om ett tema som har med närmiljön att göra. Extra bonus är det om eleverna kommer med en ny innovation om hur man kan rädda miljön och Finlands ekonomi.

Det är inga små mål, men någonstans måste vi börja. I framtiden behövs det många som sysslar med just det här.




Bakterieodlingarna i inkubatorn
Det slutna ekosystemet som 8 E gjorde ifjol lever ännu och mår bra, kanske p.g.a... just det - mikroberna!


I december åkte vi till Finno kraftverk för att ställa frågor till dem som jobbar där.


I maj hade vi utelektioner i skogen.
En av många fina träd-selfies. Foto: Leo åk 8


- Hannele Mickelsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar