onsdag 19 oktober 2016

10-årsjubileum

Ted Urho höll festtalet.
Onsdagen den 19 oktober firade Lagstad 10 år som sammanhållen grundskola med en festlig samling. För programmet stod alla elever i åk 1-10 och den forna eleven Ted Urho var festtalare. Under samlingen fick publiken veta mera om Lagstads historia och skolan förr, dansa tillsammans, se en klädkavalkad och sjunga "Ja må du leva!" åt Lagstad. Vi bjöds även på intervjuer med nya och gamla elever, fina reklamer för skolan samt filmer om bakning av födelsedagstårta och Lagstadskex. Samlingen avslutades med att alla sjöng den nya Lagstadssången tillsammans. Klicka på Läs mera för att se bilder och läsa dikten "En dag i Lagstad".


En dag i Lagstad
Dikt skriven av 5B och 8B

L - Lagstad min skola är
     många vänner träffar jag där
     På morgonen upp ur sängen jag stiger
     sen med bussen mot skolan glider
     Jag är trött och resan lång
     under tiden lyssna på en sång
     Jag snart bland träden skolan ser
     hoppas att det idag nåt spännande sker

A - Alla dagar har man matematik
     som inte är grammatik
     Det är då man räknar
     och ibland också tecknar
     Oftast är det ganska svårt
     och kanske lite gråt
     Addition och subtraktion
     allt det är endast motion
     Viktigt är division med trappa
     som man måste nappa.
     
G - Gymnastiktimmen leker vi med boll
      sedan kommer ett troll
      I skogen vi springer
      någon bröt sitt finger
      Eleverna ibland hatar 
      när läraren bara tjatar
      Gymppatimmen klockan 3
      hinner inte måste be

 S - Snart är det rast
     vi rusar ur klassen i all hast
     Nu är det dags för mat
     vi får köttbullar på våra fat
     Sen går pojkarna på rast och spelar boll
     flickorna har ingen koll
     De skulle vilja vara med
     istället för att ställa sig på led

T - Tidigt från lunchen vi springer
     så vi till hissan hinner
     Vi lär oss vad som tidigare hänt
     så att det för oss blir känt
     Revolutioner, Napoleon och pyramider
     hur kungar hemska planer smider
     Med projekt vi perioden slutar
     sen vi från klassen kutar

A - Att ha musik 
     det är unikt
     Många instrument får man spela
     om de ännu är hela
     Många sånger får vi sjunga
     om vi har en tunga och en lunga
     Nu är lektionen snart slut
     ännu nån minut

D - Dagen har nått sitt slut
     klockan ringer ut
     Skoldagen rolig var
     på många frågor fick jag svar 
     Snart är klockan fem
     är jag på väg hem
     På natten ligger jag i min säng
     och drömmer om en äng
     Imorgon en ny skoldag är
     och det är inget besvär!

Elever i åk 1 och 8 presenterade lekar från förr och hade tillverkat en
jätteloppa med budskap.
Sist på scenen såg vi Lagstads framtid - robotarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar